Lijkt het verslag dat je over 2011 gepubliceerd hebt als twee druppels water op het verslag over 2010? Of is het eigenlijk een update van het verslag over 2009? Dan ervaar je de publicatie van het komende duurzaamheidsverslag waarschijnlijk als een zware klus voor de komende winter. Volgens MVOplossingen is het dan tijd voor nieuw elan!
Een goed verslag, is een verslag dat gelezen wil worden.
Dat klinkt misschien logisch, maar een lekker lezend verslag vraagt om heldere keuzes. En juist het maken van principiële keuzes vraagt moed. Hier geldt het oeroude adagium: Scherpe heelmeesters maken schone wonden. MVOplossingen is graag jouw heelmeester! Samen met het team lopen we langs een diversiteit aan onderwerpen die om een antwoord vragen:
- Wie leest het verslag? Zijn dat je aandeelhouders, je personeel, je leveranciers, de overheid? En kan dat wel? Een verslag schrijven voor een groep die zo divers is?
- Hoe veel tijd besteed een lezer aan jouw verslag? Stel dat je iemand uit je doelgroep voor 10 minuten kan informeren met je verslag, wat wil je dan verteld hebben?
- Hoe veel “moetjes” van GRI staan er in je verslag? Wees nou eens eerlijk, in je verslag staan verhalen die weinig tot niets te maken hebben met je kernbedrijf. Deze onderwerpen heb je ooit opgenomen, omdat GRI dat van je vraagt. En dat is prima, maar hoort die informatie thuis in je verslag?
- Met welke bedrijven vergelijk je jouw bedrijf? Wat zou je van deze ‘peers’ willen overnemen, en waar denk je dat jullie willen excelleren?
Waarschijnlijk heb je deze lastige vragen jezelf al gesteld. Relevante vragen, waarvan de antwoorden richting geven, het verhaal consistent maken en bouwstenen vormen die bijdragen aan een verslag dat gelezen wil worden. MVOplossingen kan jou helpen om passende antwoorden te vinden. Wij hebben de expertise om de verbeterslag te maken naar een consistent en prettig leesbaar verslag.
Heeft u genoeg inspiratie uit mijn blog gehaald om zelf aan de slag te gaan? Gefeliciteerd en suc6! Indien je graag geholpen wil worden om
- de juiste afwegingen te maken;
- de consequenties van de keuzes te overzien;
- de hoofdlijnen van je verhaal helder te communiceren in het verslag;
- een passende vorm te vinden om de overige informatie te plaatsen in de communicatiemix;
dan is MVOplossingen graag jouw specialist die met een frisse blik kijkt naar jouw duurzaamheidsverslag. Naar dat wat nu al goed is en naar de groeikansen die er ook zijn. Laat je inspireren door MVOplossingen om de gewenste verbeteringen waar te maken. Zoals John Elkington dat zo mooi stelt: Samen bepalen we hoe we op de Noordpoolster gaan varen om het ultieme doel te bereiken.
Met de expertise en inspiratie van MVOplossingen wordt de publicatie van het komende verslag, een klus waar je naar uit kijkt. En dat gunt MVOplossingen ieder bedrijf, maar vooral de teams die de komende jaarwisseling weer het uiterste van zichzelf vraagt. Een goed MVO-Jaarverslag is een belangrijke communicatiebron van het bedrijf en het paradepaardje van jouw afdeling.