Deli XL Duurzaamheidsverslag 2010
Kenmerken: Internet verslag, 5 tabbladen, rapportage sinds 2009, GRI toepassingsniveau: B, Geen assurance, Nederlandstalig.
Deli XL heeft zojuist haar duurzaamheidsverslag gepubliceerd op het internet. Na een korte zoektocht kom ik tot de conclusie dat er geen ‘papieren verslag’ is.
Zoals te zien op het plaatje hierboven, is het een compact verslag met 5 hoofdthema’s. Het eerste wat ik denk: Deli XL heeft de juiste thema’s gekozen voor een cateraar. Het enige onderwerp wat ik mis is de focus van Deli XL op de eigen medewerkers. Dat blijkt een vergissing. Het hoofdstuk gezondheid gaat niet over gezonde voeding, maar over een gezond personeel.
Het vierde hoofdstuk is ‘Food en service’. Dat lijkt me het belangrijkste onderwerp van een cateraar, dus daar begin ik te lezen. Tot mijn opperste verbazing gaat dat hoofdstuk helemaal niet over voedsel, hier wordt de bedrijfsvoering uitgelegd. Ook hier wordt ik weer op het verkeerde been gezet. Kan natuurlijk aan mij liggen.
Het interactieve verslag van Deli XL
Ik heb mezelf nog nooit als conservatief gezien, maar als het op verslaglegging aan komt ben ik geloof ik toch wat ouderwets: Ik wil een verslag in A4 formaat, of als een PDF. Bij Deli XL kan je niet lekker bladeren, maar moet je surfen. Laat ik mij daar maar over heen zetten.
Wat me bevalt, is dat Deli XL het verslag gebruikt om het gesprek aan te gaan met haar stakeholders. Dat start al in het eerste tabblad, met de enquête hiernaast. Ben benieuwd of dit ook meteen een stakeholder dialoog is: dat Deli XL me iets terug geeft, wanneer ik antwoord geef op haar vragen. Dat doet ze, want ik krijg meteen informatie terug! Minpuntje is dat de informatie niet klopt: Alle drie de antwoordmogelijkheden hebben een score van 6%. Dat kan natuurlijk niet.
Twee andere mogelijkheden die Deli XL gebruikt om met haar lezers het gesprek aan te gaan staan in het hoofdstuk Food en service. Hier vinden we een contactformulier en een mogelijkheid om Deli XL te vertellen hoe ze haar MVO-beleid kan versterken. Dat bevalt me enorm: maak van je website een interactief medium en gebruik dat om informatie van je lezers te horen. Ik denk dat ik dat mijn lezers ook aan moet gaan bieden!
Als surfend blijf ik het gevoel houden dat ik informatie mis. Ik start mijn blog altijd met een samenvatting van kwaliteitselementen in kleine letters. Die heb ik al speurend twee keer aan moeten passen:
De directeur vertelt ons dat dit het tweede verslag is. Dat was mij dus niet opgevallen en ik heb echt moeten zoeken om het verslag van 2009 te vinden.
Het toepassingsniveau van GRI is alleen terug te vinden in het onderdeel: Resultaten in één oogopslag. En als ik de GRI-tabel zie, kan ik niet geloven dat dit summiere verslag op het niveau B is.
Veel belangrijker voor mij: Ik mis de cijfertjes, de tabellen, de grafieken. Ik krijg daarom maar geen helder beeld van Deli XL. Wellicht heeft het ook te maken, dat internet rapportages en grafieken niet vaak een gelukkige combinatie zijn. Een positieve uitzondering is de interactieve CSR-Atlas van Telefonica, waar je al surfend kan kijken wat de cijfers per locatie zijn. Ik weet als leverancier van CRedit360 dat dit een kostbare oplossing is, maar dan heb je ook wat.
De ambities van Deli XL
Deli XL heeft twee ‘ambitieuze doelstellingen’ geformuleerd:
- In 2013 is minstens 90% van onze klanten (zeer) tevreden over onze service en kwaliteit. Dat lijkt me inderdaad een ambitieuze doelstelling. Ik ga dan meteen zoeken op de website, wat de tevredenheid nu is. Maar dat is me niet gelukt. Het voordeel van een digitaal verslag is dat Deli XL deze cijfers alsnog kan plaatsten. Ik ben benieuwd.
- In 2015 behoren wij tot de top 10 van duurzame foodbedrijven in Nederland. Ook bij een dergelijke doelstelling wil ik als buitenstaander geholpen worden. Hoeveel duurzame foodbedrijven zijn er dan in Nederland? En waarom is het ambitieus om in 2015 in de top 10 te horen? Deli XL heeft duurzaamheid vorig jaar op de kaart gezet en is meteen in haar eerste jaar erkend als hoogst genoteerde foodservicebedrijf in de Transparantiebenchmark van het ministerie van EL&I. Dan lijkt mij de juiste ambitie: Eind 2011 in de top 3!
Algemeen directeur Dirk Slootweg maakt ziet MVO als een manier om het bedrijf op een positieve manier te onderscheiden. ‘We kunnen echter niet achterover leunen. De ontwikkelingen qua MVO gaan hard en we moeten nu doorpakken en een voortrekkersrol nemen binnen de foodservice markt.’
In een overtuigend verhaal worden de speerpunten opgesomd.
Deli XL wil een verantwoorde assortiment leveren. ‘In 2015 bieden wij onze klanten voor ieder product een verantwoord alternatief met een onafhankelijk keurmerk. Deze producten gaan wij actief promoten bij klanten. Eind 2010 steeg het aantal verantwoorde producten bij Deli XL met een onafhankelijk getoetst keurmerk naar 3.000. In 2011 krijgen deze producten extra aandacht in ons webbestelsysteem.’ Een sterk verhaal wat nu al waar gemaakt wordt: op deze website worden duurzame producten uit het assortiment in het voetlicht gezet.
‘Ook rollen we in 2011 initiatieven uit waarmee we de CO2-uitstoot willen terugdringen. In 2010 daalde onze CO2-uitstoot met 8,2% per ton product. In 2011 zetten we in op de reductie van onze uitstoot door gedragsverandering van onze medewerkers. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat we het grootste resultaat bereiken als MVO zich als een olievlek over ons bedrijf verspreidt. Als iedere medewerker op zijn of haar eigen niveau bereid is een bijdrage te leveren.’ Bij Deli XL snappen ze het: Je eigen medewerkers zijn je beste ambassadeurs.
Laat ik maar tot een eindoordeel komen: Deli XL heeft mij overtuigd dat ze de juiste ambities heeft geformuleerd en dat ze dit waar wil maken met degelijk beleid. Het digitale verslag heeft me niet overtuigd, ook al was deze veel beter dan die van 2009.
Wat kan men leren van het duurzaamheidsverslag van Deli XL
Je kan WEL snel starten met het schrijven van een duurzaamheidsverslag. Deli XL heeft eerst het fundament gelegd en een deugdelijk duurzaam beleid beschreven. Vervolgens heeft ze twee verslagen geschreven die inhoudelijk prima waren: kort maar helder, prima focus op juiste onderwerpen.
Bedankt voor je blog over ons duurzaamheidsverslag. Frisse blik van ‘buitenaf’. We nemen je aanbevelingen mee in onze evaluatie.
Simon de Ridder, Communicatie Manager Deli XL